Why did I ever choose to go this way / The question I keep asking myself all the time - Sentenced
Tai no, ei nyt ihan kokonaan hukkaan sentään. Onneksi olin kuullut etukäteishuhuja maailman ainoan asumattoman mantereen viileydestä ja olin kuin olinkin varautunut olosuhteisiin hankkimalla Argentiinasta täydet talvivarusteet - jokainen mukaan tullut vaatekappale olikin todella tarpeen. Laivamatka suuntautui Ushuaiasta kohti Antarktiksen niemimaata, joka on mantereen selvästi pohjoisin kohta ja etäisyyttä Argentiinaan on vain n. 1000 kilometriä - vastaava etäisyys esim. Uuteen-Seelantiin on yli kaksi kertaa pidempi. Ja koska etelässä on nyt kesä, niin lämpötilat pysyivat aivan siedettävästi nollan paikkeilla. Hankalaksi olon tekivät ajoittain yli 20 m/s (puuskissa reilusti enemmänkin) puhallellut tuuli ja rantautumisia silloin tällöin haitanneet jääolosuhteet. Saimme kuitenkin tehtyä täydet 11 maihinnousua ja 4 Zodiac-ajelua, joten säät suosivat meitä aika hyvin.
Antarktikselle kuljettanut laiva oli venäläinen (Suomessa 80-luvulla
rakennettu Neuvostoliitolle tutkimuskäyttöön)
Professor Multanovskiy
joka vetää ainoastaan 49 matkustajaa. Pieni laiva onkin ehdoton edellytys
todella hyvin onnistuneelle Antarktiksen matkalle, koska isommat
eivät pysty käymään läheskään yhtä monessa paikassa eivätkä tekemään
yhtä monta maihinnousua. Lisäksi halvimmat hinnat ovat näihin
"ei-luksus" -aluksiin. Meikäläiselle sekin oli silti melkoista luksusta,
upeine aterioineen
ja saunoineen jne....
Voisin kertoa Antarktiksen matkasta vaikka kuinka pitkään ja on aika vaikea välttää yli-innostumista, mutta todellakin vaikka matka nieli leijonanosan matkabudjetista ja viivästytti aikatauluakin parilla viikolla ja vaikka nyt joudun kuljettamaan talvivaatteita tropiikissa, niin Etelämantereella käynti oli ehdottomasti joka pennin, minuutin ja gramman väärti! Missään muualla en ole päässyt näkemaan villiä luontoa niin läheltä ja kun yhtenä päivänä saimme nauttia täydestä auringonpaisteesta, niin maisematkin olivat koko lailla sanoinkuvaamattomia. Ainutlaatuinen paikka!
Laivamatkalla ylitettiin myös pahamaineinen Draken väylä, joka ei kuitenkaan ollut kumpaankaan suuntaan aivan pahimmoillaan. Paluumatkalla toki puolet matkustajista sairastui, mutta ainakaan kukaan ei kaatunut pahasti joten pysyviä vaurioita ei tullut. Itse en tullut merisairaaksi, mutta kerran kyllä kellahdin avoimesta oviaukosta aika lahjakkaasti...
Pingviinejä
matkalla tietysti näki tuhansia, suoraan sanoen jopa ehkä
lähes kyllästymiseen asti. Mutta erittäin hauska niiden toimia oli seurata
ja varsinkin silmiinpistävää oli kontrasti kuinka nopeasti ja
ketterästi ne liikkuvat vedessä verrattuna kömpelyyteensä maan pinnalla!
Valitettavasti isoimpia pingviinilajeja ei osunut matkalle, mutta neljää
pienempää laatua kylla:
gentoo,
chinstrap,
adelie ja
macaroni.
Mutta ehdottomasti suosikkieläimeni oli merileopardi, joita näki paljon lojumassa pienillä jäälautoilla ajelehtimassa. Tämä eteläisten merien pahamaineisin saalistaja on yli 3 metriä pitkä ja erittäin ketterä liikkumaan. Ihmisiin se ei - onneksi - suhtaudu yhtä vilpittömällä uteliaisuudella kuin pingviinit, mutta ei toisaalta lähde karkuunkaan lähestyvää Zodiac-venetta. Näin ollen niitä pääsee tervehtimään parhaimmillaan jopa alle metrin etäisyydeltä.
Muistakin hylkeistä
ja upeista valaista
sekä mahtavista jäävuorista
voisin jatkaa maailman tappiin asti, mutta jos nyt ei kuitenkaan. Yhtä asiaa
haluan kuitenkin vielä käsitellä, nimittäin monen mielestä turismi
Antarktiksella on maailman pahimpia asioita ja itsekin suhtauduin siihen
aikaisemmin hieman varauksella - ja oikeastaan edelleenkin. Mannerhan
on pyhitetty tutkimukselle ja pyritään pitämään niin luonnonmukaisena
kuin suinkin mahdollista. Niinpä turismiakin on hyvin paljon rajoitettu
ja vuosittaisen kiintiön mukaan sisään päästetään muistaakseni
12.000 turistia per vuosi. Mutta luku on joka vuosi kasvamaan päin ja
monien mielestä nykyinenkin on jo liikaa. Jokainen, joka järjestää
matkoja Antarktikselle sitoutuu kouluttamaan matkustajat noudattamaan
tiukkoja säännöksiä miten käyttäytyä. Meillekin pidettiin pitkiä puheita
siitä kuinka jättää saa vain jalanjälkiä ja ottaa vain valokuvia,
kuinka eläimistä pitää pysyä vähintaan 5 m etäisyydellä elleivät ne
sitten lähesty sinua, kuinka harvassa olevan
kasvillisuuden
päälle ei
saa missään nimessä tallata jne. Onneksi sääntöjen noudattamista myös
valvottiin ja tarvittaessa puututtiin, mutta täytyy myöntää että aina
joskus tuli sellainen olo että häiritsemmeköhan nyt kuitenkin liikaa
näitä alkuasukkaita.
Yksi sääntö on se, että vasta silloin olet mennyt liian pitkälle jos eläin muuttaa käyttäytymistään ja tuntuu että yksi jos toinenkin pingviini ja muukin lintu aina silloin tällöin joutui väistymään tieltä. Toisaalta taas Port Lockroyssa - jossa rantautuu peräti 6000 turistia per vuosi ja jossa asuu jatkuvasti ihmisiä - on tehty tutkimuksia paikallisesta pingviinikannasta ja se tuntuu lisääntyvän ihan yhtä nopeasti kuin täysin omassa rauhassaan olevat yhdyskunnatkin. Ja...onhan ihminenkin toisaalta osa luontoa, joskin kieltämättä hieman huonommin sopeutunut Antarktiksen olosuhteisiin kuin pingviinit ja hylkeet...
Summa summarum, minusta on todella hyvä että turismia Antarktikselle rajoitetaan ja näiden kokemusten perusteella toivoisin että jatkossa rajoitettaisiin entistä enemmän. Tuntuu, että ainakaan yhtään nykyistä löysemmäksi "kuri" ei saisi menna.
Huh, tulipa taas vuodatusta. Muutakin täällä on toki tapahtunut. Eilen
täällä Santiago de Chilessa
jouduin ensimmäisen kerran näpistysyrityksen
uhriksi, joskin hyvin kömpelön. Päiväreppuni sivutaskun vetoketjun
avanneelle teinitytölle ei näyttänyt aurinkorasvani kelpaavan. Huvittavaa
tavallaan, että tänään sitten ihan vapaaehtoisesti jätin lompakkoni
bussin penkille. Joopa, onneksi siinä ei ollut rahaa kuin reilun
300 Suomen markan edestä eikä muutakaan kovin arvokasta. Harmillisin
menetys taisi olla kansainvälinen opiskelijakortti, jota ilman halpojen
lentojen löytäminen käy entistä työläämmäksi.
Muutoin Chilessa on mennyt oikein kivasti ja täällä pääkaupungissa olen tehnyt kaikenlaisia huoltotoimenpiteitä: kehittänyt valokuvia, pessyt pyykkiä, lähettänyt tarpeetonta tavaraa Suomeen jne. ja lähes viikko on hurahtanut melkeinpä huomaamatta. Eilen kävin katsomassa muutaman vuoden vanhan brittileffan "Metroland", leffamahdollisuudet kun aika pitkälti rajoittuvat näihin suurkaupunkeihin. Tänään taas poikkesin viinitilalla - tämä Maipun laakso kun on joidenkin mielestä maailman parasta viinialuetta - ja ilmaisen opastuksen ansiosta opin ainakin pikkusen uutta viineistä. Muutamien maistiaisten perusteella voin suositella ainakin seuraavia laatuja: Argentiinasta Navaro Correas, Colores Correas fino (punainen) ja Chilestä Cousiño Macul, Antiguas Reservas (valkoinen, mutta myös punainen olemassa).
Seuraavaksi suuntana on pohjoinen, sitä ennen ehkä Tyynenmeren rannikko.
Ja mikä parasta - täällä 33. leveyspiirin tienoilla on lämminta!
Päivät 30 asteen paikkeilla, yöt tosin viileitä ja vain n. 15 astetta.
Matkalla Santiagoon piipahdin Argentiinan puolella
Mendozassa,
joka
oli oikein mukava kaupunki. Laskeskelin juuri, että ehdin nähdä
Argentiinassa 9 eri kaupunkia ja ne olivat todellakin kaikki hyvin paljon
erilaisia! Mielenkiintoinen maa, mutta edelleen liian kallis...joten
ihan hyvä, että lopulta pääsin pois. Lähellä Chilen rajaa vietin myös
pari päivää
Puente del Incassa,
joka on Aconcagua-vuoren
juurella
2700 metrin korkeudessa. Kapusin
Cristo Redentorin
huipulle 3815 metrin korkeudella
ja hämmästykseseni totesin, että paljon kohutun ohuen ilman
kanssa tulin ihan hyvin toimeen. Hyvä niin. Vaikka menomatkalla tuonne sainkin
liftin rekkakuskeilta,
niin takaisin tullessa ei halukkaita kyydintarjoajia löytynyt ja ranskalaisen
tuttuni kanssa kävelimme päivän aikana korkeuksissa yhteensä 34 km. Palkintona
jaksamisesta huomasin illalla polttaneeni pohkeeni auringossa oikein kunnolla.
Ai niin, Mendozassa tapasin
myös lopultakin yhden suomalaisen matkailijan! Piristi kummasti puhua
päivä suomea ensi kerran viiteen viikkoon.
Monia aina kiinnostaa, minkälaisia majoitus- ja ruokapaikkoja matkan varrelle osuu. Tietysti pidän näistä tarkkaa tilastoa ja tässä tähän astista satoa: